Career Management Skills, SDU Erhverv

Drømmen er at integrere karrierekurserne i universitetets uddannelsesstruktur, således at undervisningen fremadrettet kan udbredes på tværs af universitetet.

Formål

  • Styrke brobygningen mellem de studerende og erhvervslivet
  • Klæde de studerende på til arbejdsmarkedet
  • Skabe en træningsbane hvor de studerende har mulighed for at udvikle og anvende deres faglige, akademiske og personlige kompetencer, således at de kan omsætte deres faglige evner til en arbejdsmarkedets relateret kontekst

Læringsmål

Studerende

  • får en kompetenceafklaring til at identificere karriererelaterede kompetencer
  • udvikler netværkskompetencer
  • udarbejder skriftlige ansøgning som matcher kompetencer i stillingsopslag
  • udvikler initiativ og problemløsningsegenskaber i en arbejdsrelateret kontekst
  • træner og får praktisk erfaring med at anvende deres faglige- akademiske og personlige kompetencer
  • får øget bevidsthed om hvordan man kan skabe værdi for en arbejdsgiver

Beskrivelse af konceptet: Career Management Skills

Kurset Career Management Skill

  • er finansieret af projekt De Studerende I Centrum, som udløber med udgangen af 2015
  • er forskningsbaseret og faciliteres af SDU Erhverv
  • har været afholdt 4 gange
  • er indskrevet i studieordningerne på forskellige uddannelser
  • har været afholdt på fire forskellige uddannelser der er forankret ved fire forskellige fakulteter; (Cand. Merc. SAMF, Medievidenskab HUM, Product development and innovation TEK og fysioterapi SUND
  • er alle blevet designet og tilpasset til uddannelsernes specifikke faglige kontekst. Der er som følge af den store diversitet der eksisterer mellem uddannelserne, stor forskel på omfanget og indholdet af de afviklede kurser

Følgende youtube-video introducerer et eksempel på, hvordan et Career Management Skills forløb har været afholdt som e-læringskursus. Et kursus som er blevet fulgt af studerende, der var i praktik i udlandet.

Introduktion til kurset:

Evaluering

Et populært forløb!

Der er stor efterspørgsel efter at få etableret lignende typer af kurser, men grundet begrænsede ressourcer er man fra SDU Erhvervs side  blevet nødsaget til at begrænse sig til de fire ovenstående forløb.

Der er stor tilfredshed med forløbet blandt de studerende. Se evt. den samlede evaluering her.

De studerende beskriver, at det er noget de har manglet i deres uddannelsesforløb hidtil. Blandt de studerende, der har deltaget i denne type af kurser, tilkendegiver omkring 90 pct., at de er godt tilfredse med kurset. De beskriver, at kurset giver dem nogle værktøjer, som de kan arbejde med i deres egen karriereudvikling. De studerende undrer sig over, hvorfor de ikke noget tidligere i deres uddannelsesforløb er blevet præsenteret til et lignende kursus.

Ved SDU Erhverv har de oplevet stor velvilje blandt studielederne. Kim beskriver, at studielederne har en bevidsthed om, at der er en efterspørgsel blandt de studerende om at kunne sætte deres faglige kompetencer i spil ude på arbejdsmarked. Største udfordring har været at få beskrevet og godkendt kurserne, som en del af studieordningerne og efterfølgende at kunne nå at kommunikerer kursets indhold, formål og krav til de studerende, så de kan nå at indstille sig mentalt til dette nye tiltag. Det har i nogle tilfælde bevirket, at nogle af de studerende har mødt kurset med et kritisk udgangspunkt.

Særlige opmærksomhedspunkter

  • Der kunne skabes en højere grad af større legitimitet og en større kobling til studiets faglige udgangspunkt, hvis undervisning blev facilitereret sammen med en underviser
  • At denne type af kurser prioriteres og skrives ind i studieordningerne
  • At få beskrevet og godkendt kursusbeskrivelserne i god tid
  • At kommunikerer nye tiltag i studieordningen ud til de studerende i god tid, så de både fagligt og mentalt kan indstille sig på de nye krav, som de vil blive mødt af på det kommende semester