Generiske kurser i studieteknik, Vejledningscentret

Kurset formidler generelle studietekniske færdigheder, som er vedkommende for alle universitetsstuderende på tværs af uddannelser og niveauer.

Formål

Formålet er, at kurset skal bidrage til følgende hos nye studerende:

  • kendskab til gode studievaner, herunder studietekniske værktøjer og god studieplanlægning
  • dannelse af en akademisk identitet
  • bevidstgørelse af, at et universitetsstudie skal betragtes som et fuldtidsarbejde

Læringsmål

Målet er at optimere de studerenes kompetencer indenfor:

  • opgaveskrivning
  • akademisk redelighed
  • planlægning og strukturering af studielivet
  • notatteknik
  • læsestrategi
  • koncentrationsøvelser
  • hukommelsesteknikker
  • motivation for studiet

Kort sagt en god, grundig og praktisk gennemgang af, hvad det vil sige at være universitetsstuderende.

Beskrivelse af forløbet

Undervisningen består af et tre timers kursusforløb.

Undervisningen lægger op til ansvar for egen læring. Undervisningen er baseret på tavleundervisning, inddragelse af studerende, samt øvelser både enkeltvis og parvis. Øvelserne består blandt andet af tidsplanlægningsøvelse, læringsstilsøvelse og koncentrationsøvelse. Den studerende skal selv ville øve sig i at tillægge sig de gode vaner, som undervisningen lægger op til. Den adfærdsændring - som nogle af værktøjerne kræver - skal den enkelte studerende være villig til at afprøve, ellers virker kurset ikke.

Evaluering

På et generelt plan beskriver stort set alle studerende, der har deltaget i et af kurserne vedrørende studieteknik, forløbet og indholdet som værende brugbart og utrolig relevant for deres tilgang til livet som universitetsstuderende. Det gælder vel at mærke alle typer af studerene på tværs af fakulteter og uddannelsesniveauer.

De studerende er meget tilfredse med formen og den viden, de tager med sig og opleves som kompatibelt med den øvrige undervisning.

Erfaringerne viser, at kursets indhold er vedkommende for flere typer studerende på Syddansk Universitet.

Særlige opmærksomhedspunkter

  • Undervisning i studieteknik foretages bedst fra selve fagmiljøet - man kan med fordel kompetenceudvikle ældre studerende til at facilitere den direkte formidlingen af studietekniske redskaber
  • Det er vigtigt at aktivere og føre en dialog med de studerende for at bringe deres egne erfaringer frem og gøre forløbet vedkommende for dem

Herunder antal afprøvede gange: 2