Introforløb til projektarbejde, TEK

Introduktion til arbejdet med en projektfasemodel - og udviklingen af gode studievaner hos nye studerende!

Formål

Projektintro er et studieintroducerende kursus som opøver studerendes evne til at arbejde selvstændigt. Her introduceres den projektfasemodel, der anvendes i semesterprojektet (som opstartes i semestres uge 6), samt vigtigheden af at skabe velfungerende grupper. Projektintro er en integreret og vigtig del af Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser (DSMI).

Læringsmål

  • At arbejde struktureret og målrettet med projektarbejde
  • At kunne håndtere den relativt komplekse proces, det er at lave et projekt i samarbejde med 5 andre mennesker
  • At koordinere og operationalisere anvendelsen af faglige værktøjer
  • Udvikling af gode studievaner
  • Kendskab til søgning i databaser og andre nyttige funktioner, som biblioteket udbyder
  • Udviklingen af en fælles referenceramme omkring det at indgå i et projektsamarbejde

Beskrivelse af aktiviteten

  • Kurset afholdes over en periode på 5 uger via 5 lektioner
  • I alt 22 timer
  • Kurset udprøves indirekte

Lektion 1: I første lektion gennemgås uddannelsen, dens opbygning, Blackboard, semesterplan, skema samt begreberne DSMI og PBL. Der fastlægges nogle fælles rammer for forventninger til de studerende, krav og regler mht. portfolio. Det er vigtigt, at de studerende fra første dag er forberedt på, hvad der er i vente. Se evt. Bilag 1: Plan for projektintro-forløbet og bilag 2: Håndbog om semesterindhold, undervisning m.v..

I den sammenhæng er det vigtigt, at de også ved, hvor de kan henvende sig, hvis de får problemer af den ene eller anden art (studievejleder, semesterkoordinator, undervisere). Læringsbegreber bliver diskuteret med udgangspunkt i en konstruktivistisk tankegang, og taksonomi-konceptet introduceres som forberedelse til visning af filmen ”Teaching Teaching & Understanding Understanding”. De studerende bliver bedt om at se 12 små filmklip inden næste lektion.  

Lektion 2: I anden lektion er der fokus på studieteknik og teamrolle modeller. De studerende opdeles i grupper af 6 medlemmer og bliver bedt om af lave posters med de 3 vigtigste pointer fra filmene, som de har set hjemme. Denne proces giver fundament til diskussion omkring holdninger til studiet, og er første skridt i processen omkring forventningsafklaring. Processen er ressourcekrævende, så det er vigtigt, at man udvælger hvilke af de 12 film, man ønsker at fokusere på. Belbin Teamrolle koncept anvendes som et værktøj for de studerende i projektprocessen. Konceptet introduceres kort, som udgangspunkt for den teamrolle profil, som de studerende skal have udarbejdet.

Efter lektionen udsendes der en personlig mail til de studerende med et link til et spørgeskema.

Eventuelle øvelser: ”LEGO-øvelse” med de studerende, hvor de i grupper af 6 sammen skal bygge en LEGO model – se en beskrivelse af LEGO-øvelser her.

Lektion 3: I tredje lektion er der fokus på gruppeprocessen og den enkeltes bidrag. Der vises en Power Point præsentation omkring aktiv lytning, hvilket er et vigtigt led i forbindelse med gruppeprocesser og en forudsætning for at projektarbejdet kan forløbe gnidningsfrit. Holdninger diskuteres og der italesættes, hvorfor/hvordan aktiv lytning kan bidrage til et godt samarbejdsklima i projektgruppen. Der defineres projekt og gruppebegrebet, hvordan projektgrupper kan/bør dannes, og hvilke fordele/ulemper der er ved at skulle samarbejde med andre om løsning af en opgave, hvor læringen er det vigtigste - ikke produktet. Hertil fastlægges den enkeltes rolle i projektprocessen ved dannelse af effektive teams.

Teorien Belbin Teamrolle konceptet bliver gennemgået og filmen ”Fire, Toast and Teamwork” vises. De studerende har fået udarbejdet en Belbin Teamrolle profil på baggrund af det besvarede spørgeskema. Profilen kommer med et bud på, hvor den enkelte har sine stærke/svage sider i projektprocessen, og profilen er en parameter i forbindelse med gruppedannelsen, der finder sted i forbindelse med workshoppen i den 4. lektion.

Lektion 4: I lektion 4 laves der en workshop vedrørende arbejdet med projektfasemodellen. Grupperne dannes ud fra kriterier som beskrevet i bilag 3. Workshop igangsættes, hvor de studerende arbejder sig igennem 6 faser, der dokumenteres i hver gruppe med posters, der hænges op i klassen. Underviser spiller ”djævlens advokat” undervejs i faserne. Ved afslutning af hver fase, laver grupperne peer-review af de ophængte posters. Der udvælges en ”postervagt” fra hver gruppe, imens resten af gruppen går til de andre gruppers posters og diskuterer med denne postervagt. De besøgende grupper laver feedback med post-it sedler. Efter ca. 10 minutter vender gruppen tilbage til egne posters og evaluerer deres feedback. Processen gentages for hver fase. I forbindelse med projektfase 3 ”Idefasen” introduceres værktøjerne ”Brainstormning” og ”Mindmap”, og grupperne opfordres til at afprøve værktøjerne i workshoppen.

Efter workshoppen har de studerende en god fornemmelse af følgende:

  • hvorfor det er vigtigt at få lavet en god og fyldestgørende problemformulering
  • at idefasen bliver en objektiv og kreativ proces
  • at planlægningen er meget vigtig for projektets succes

De studerende reflekterer i grupperne omkring processen og om hvordan gruppemedlemmernes Belbin profiler har haft indflydelse på processen. Refleksionen øger de studerendes opmærksomhed omkring de procesmæssige problemer, som projektgruppen kan komme ud for, hvis der er ubalance i gruppens profiler.

Lektion 5: Lektion 5 tager udgangspunkt i udarbejdelse af Gruppe- og Vejlederkontrakter. Projektgrupperne udarbejder en gruppekontrakt og diskuterer i den forbindelse, hvordan de vil organisere gruppens arbejde, når semesterprojektet starter i den kommende uge. Vigtigheden af rammerne bliver italesat og erfaringerne fra 4. lektions workshop har uden tvivl påpeget nogle udvalgte områder, som gruppen med fordel kan have fokus på. Vejlederkontrakten bliver diskuteret og skaber baggrund for en forventningsafstemning mellem vejleder og projektgruppe helt fra starten af projektforløbet. Der sluttes af med en kort præsentation, der beskriver fire forskellige vejledertyper: Kontrolvejleder, Procesvejleder, Produktvejleder og Laissez-faire vejleder. Dagen (og forløbet) sluttes af med en Biblioteksintroduktion af en bibliotekar fra Teknisk Bibliotek.

Særlige opmærksomhedspunkter

Det er meget vigtigt, at man er opmærksom på, at der skabes en sammenhæng mellem kursets indhold og semestrets øvrige aktiviteter. ”Man kan ikke lære at svømme uden at komme i vandet”!

Evaluering

Positive erfaringer

Det, at de studerende er bekendt med deres roller i en projektgruppe, klæder de studerende på til at kunne opnå et højere fagligt resultat, fordi de har et værktøj til at forklare nogle af de ting, som er uhensigtsmæssige i forhold til et projekt.

I Midtvejsevalueringen fra i år (2014) tilkendegiver de studerende, at de har haft stor gavn af at deltage i kurset.

Kurset bringer de studerende ind i en faglig og en anvendelsesmæssig kontekst, som giver mening for de studerende, da de kan se hvorfor tilegnelsen af de beskrevne færdigheder er vigtige.

Som semesterkoordinator får man en unik mulighed for at lære de studerende at kende og give dem en så tryg start på deres uddannelse som muligt, så de studerende får fastlagt nogle gode vaner, og derved kommer i gang med at studere fra dag 1.

Kurset ville med relativt få midler kunne overføres til andre uddannelser.

Antal afprøvede gange: 4