Klædt på til arbejdslivet via semesterprojekter med feedback

Formål

Løbende semesterprojekter - en integreret og vigtig del af uddannelsen som Diplomingeniør i Integreret Design på SDU - har til formål at fremme konceptet om læring for livet. De studerende arbejder selvstændigt i grupper, i tæt samarbejde med professionelle vejledere og opnår via feedback en konstant føling af, hvor de ligger rent fagligt.

Gennem projektarbejdet udvikler de studerende både deres faglige og personlige kompetencer. De får mulighed for at afprøve, hvad de har lært gennem deres uddannelse og bliver derved klædt godt på til arbejdslivet. De studerende arbejder med problemstillinger fra den virkelige verden og skal være opsøgende og proaktive i deres tilegnelse af viden.

Læringsmål

  • At kunne identificere problemstillinger og komme med løsningsforslag
  • At kunne arbejde selvstændigt og dynamisk i en gruppe
  • At arbejde struktureret og organiseret med et projekt
  • At kunne sætte viden og færdigheder i samspil
  • At blive fortrolig med metoder og værktøjer til problemløsning
  • At udvikle personlige kompetencer, være opsøgende og have tiltro til, at man kan bidrage med noget på arbejdsmarkedet

Beskrivelse af aktiviteten

I løbet af hele uddannelsen vil der være et integreret projekt hvert semester. På de første to semestre vil der blive stillet en tematiseret opgave til hele holdet. Der dannes herefter grupper på ca. 6 medlemmer ud fra bl.a. baggrunds- og kønskriterier, samt en Belbin profiltest, som laves ud fra den studerendes egen vurdering.  Gruppernes opdeling sker med henblik på at skabe så effektive grupper som muligt. Der vil være to vejledere tilknyttet hver gruppe.

På andet semester vil der yderligere blive lavet en Belbin profiltest, men hvor der nu er opponenter på, dvs. at de resterende gruppemedlemmer giver en anonym indstilling til hinanden. Denne test bliver således mere sandfærdig og repræsentativ end den første. Denne Belbin profiltest bruges resten af studietiden, med henblik på at etablere effektive studiegrupper.

Ved starten af projektet får de studerende stillet et emne og bliver bedt om at problem-screene inden for dette område. Herfra finder de en stribe problemstillinger, analyserer på dem og kommer frem til en problemformulering til deres projekt. De studerende bliver præsenteret for diverse modeller, der bruges indenfor produktudvikling i den virkelig verden, således at de får en føling med virkeligheden fra dag et. Samtidig får den studerende en tidlig afklaring på, hvad uddannelsen går ud på og får afprøvet deres faglige og personlige kompetencer gennem alle projekterne.

Længere hen i uddannelse – typisk på tredje semester - arbejder de studerende projektmæssigt med forretningsskabelse og innovation. Således kombineres deres færdigheder indenfor produktudvikling - lært i de forrige semesterprojekter - ved at føre deres produkt ud i virkeligheden. Det vil sige, at de studerende nu har kompetencer til både at produktudvikle og samtidig lære hvad der skal til for at lave en virksomhed.

Som et krav på fjerde semester, skal de studerende arbejde sammen med en virksomhed, der har aktuelle problemstillinger, som deres projekt udarbejdes omkring. Herved får de studerende hurtigt på deres uddannelse en følelse af, at der er virksomheder ude på arbejdsmarkedet, der efterspørger den viden, de har tilegnet sig. De studerende bliver motiveret og bekræftet i deres kunnen.

I løbet af projekterne laves der en eller flere ”faseoverdragelser”, som ofte forekommer efter idefasen. Meningen med dette er at skabe en situation, som man vil opleve den i virkeligheden. De studerende fremlægger for deres vejledere samt en opponentgruppe, hvad de indtil videre har fundet frem til og får afdækket om deres løsning er holdbar. Der vil her blive stillet spørgsmål til pensum fra semesteret, samt stillet dybere spørgsmål med henblik på at få de studerende til at reflektere over processen. Ved denne fremlæggelse får de studerende feedback, samt et ”go” for at fortsætte deres projekt. Når alle grupperne har været gennem faseoverdragelsen, vil hele holdet have viden omkring, hvad de andre grupper har af problemstillinger. Dette fremmer videndeling blandt de studerende, opdrager dem til selv at opsøge viden fra andre end deres vejledere og derved blive mere selvstændige.

Allerede efter første semesterprojekt er der blevet skabt et produktudviklings-landkort inde i hovedet på de studerende. Herefter vil de studerende gennem hele deres uddannelse bygge videre og få mere dybde i dette landkort. Det vil faktisk sige, at når den studerende når frem til afgangsprojekt-niveau, er vedkommende allerede i stand til at arbejde fuldstændig selvstændigt med en problemstilling, som de selv har udarbejdet i samarbejde med en virksomhed.

Gennem disse semesterprojekter får de studerende mulighed for at teste deres viden, reflektere over læring samt afdække, hvor de ligger rent fagligt. På Diplomingeniør i Integreret Design bliver der lagt stor vægt på at støtte de studerende hele vejen gennem uddannelsen med regelmæssig feedback og vejledning som en integreret del af uddannelsen. De studerende får en konstant føling af, hvor de ligger fagligt og et tæt samarbejde skabes mellem vejleder og studerende. Samtidig får de studerende mulighed for at sparre med hinanden undervejs.

Aktiviteterne har været afprøvet siden uddannelsens start med løbende videreudvikling.

Evaluering

  • Positive erfaringer
  • Der er en formel evaluering hvert semester fra de studerende. Generelt er de studerende yderst positive overfor projekterne. De studerende bliver bedt om selv at sætte nogle målbare læringsmål op, når de går i gang, som de kan reflektere over efter hvert semester. Derved er de selv med til at evaluere deres egen udvikling.

Særlige opmærksomhedspunkter

  • Det er vigtigt, at vejlederne er opmærksomme og til stede under hele forløbet for at de studerende ikke er overladt til sig selv. Der stilles store krav til de studerende, men samtidig skal der tilbydes den vejledning, der er nødvendig.
  • Som en vigtig del af processen, skal de studerende selv finde frem til løsninger. Vejlederne skal have tillid til de studerendes kompetencer og lade dem udarbejde skelettet for projekterne. Det bør kun være det rent faglige, der er nyt stof for de studerende.