Obligatoriske opgaver med feedback, TEK

Formål

Ved at give de studerende obligatoriske aktiviteter i løbet af semestret, får de studerende en konstant føling af, hvor de ligger rent fagligt. Det er en måde at styrke læringsprocessen, hvor studerende bliver mere bevidste om egne styrker og svagheder, hvilket giver anledning til at kunne reagere på dette. De obligatoriske aktiviteter er en metode til at sikre de studerende får arbejdet hele semesteret, fremfor blot at lægge indsatsen lige inden eksamen. De studerende får altså mulighed for hele vejen igennem at orientere sig og tjekke op på sig selv.

Læringsmål

Tiltaget hjælper med at sikre, at den studerende opnår:

  • viden om de faglige læringsmål for fagene
  • øvelse i skrivekompetencer, studiekompetencer, samt at samarbejde i grupper
  • viden om kriterier for at opfylde givne formalia

Beskrivelse af aktiviteten

I løbet af semesteret stilles der en række obligatoriske opgaver, der omfatter både teori og praksis. Der kan være tale om både skriftlige afleveringer, præsentationer og peer-to-peer aktiviteter. Alle aktiviteter skal godkendes for, at den studerende kan gå til eksamen. Den studerende behøver nødvendigvis ikke at bestå aktiviteten, hvis blot formalia bliver godkendt. Godkendelse gives eksempelvis ved aflevering til tiden, en bestemt opbygning af opgaven, redegørelse for begreber, arbejde korrekt med skriftlighed m.m. Disse formalia har til formål at gøre den studerende til en professionel udøvende ingeniør.

Opgaverne har en passende sværhedsgrad, der sikrer, at alle studerende bør kunne få disse godkendt. Hensigten er ikke at teste det fag-faglige, men at udvikle de studerendes evne til at studere, opfylde formalia krav, samt at få den studerende til at arbejde professionelt med opgaverne.

Der gives feedback på alle opgaverne, således at den studerende får en føling af, hvor de ligger henne og derved har mulighed for at forbedre sig de steder, hvor de halter efter. Der er samtidig sammenhæng i tilrettelæggelsen af emnerne fra underviseren, med den opgave der stilles. På den måde kan den studerende repetere det gennemgåede pensum i løbet af semesteret, og derved have nemmere ved at læse op til eksamener.

Når de studerende får deres feedback, har de mulighed for at genaflevere opgaven, således at de får reflekteret over læringen og processen i deres opgave. Dette giver en godt flow i deres læringsproces. De studerende får samtidig en faglig bedømmelse i forhold til, hvor på karakterskalaen opgaven ligger. Der er indarbejdet en ’bagatelgrænse’ i denne model, således at de studerende, der kun har en enkelt ikke-godkendt opgave, kan få lov til at gå til eksamen alligevel og slippe med en advarsel.

Aktiviteterne bliver spredt ud over semestrene. Hensigten er at afbalancere belastningen for de studerende. Belastningen for de studerende forskydes, når de laver opgaverne i løbet af semesteret, da der herved bliver mindre at repetere til deres eksamen. Aktiviteten afprøves hvert år og er indskrevet, som en del af studieordningen.

Evaluering

Der er ikke foretaget nogen formel evaluering af dette tiltag. De studerende virker tilfredse med den jævnlige feedback og konstante opfølgning på deres faglige standpunkt.

Særlige opmærksomhedspunkter

Opgaverne kan med fordel varieres, sådan at nogle er individuelle og andre mere gruppedynamiske. I gruppeaktiviteter kan peer-to-peer princippet med fordel benyttes ved at lade de studerende kontrollere hinandens arbejde før aflevering. Herved sikres, at alle gruppemedlemmer bidrager til projektet.