Succesfuldt forløb på historiestudiet

Et succesforløb med tidlig udprøvning med feedback.

Formål

  • At kvalificere den studerendes faglige- og metodiske fundament fra uddannelsens start
  • At sørge for at den studerende så tidligt som muligt får gode erfaringer med at gå til eksamen
  • At frasortere ukvalificerede eller fraværende studerende så tidligt som muligt, helst inden den 1. oktober

Læringsmål

Den studerende skal efter endt kursus:

  • Have opnået en grundlæggende praktisk forståelse af forskellige typer historiske spørgsmål, og deres konsekvenser for valg og anvendelse af kildemateriale
  • Kunne inddrage ophav og genre i diskussionen og vurderingen af kildemateriale i bred forstand, dvs. inkludering af historievidenskabelige tekster
  • Være bevidst om historikerens rolle i den videnskabelige produktionsproces

Beskrivelse af aktiviteten

Kursets omfang: 2 ugentlige timer på 1. semester.

Undervisnings- og arbejdsformer: Forelæsninger og øvelser.

Pensum 500 sider.

Tidlig udprøvning med feedback i kurset ”Metode 1” er ét modul ud af seks. Kurset består af en indføring i studieteknik og tekstlæsning på historiestudiet, hvor den studerende skal tage første skridt i retningen af at lære at tænke som historiker. Kurset er indskrevet i studieordningen som et obligatorisk modul i løbet af studiestarten og udprøves med 2 afleveringer gennem 1. semester. Prøveformen består af en portefølje eksamen, hvori de to afleveringer indgår. Kurset vurderes som bestået- ikke bestået. Dumper den studerende kan vedkommende løbende over semesteret tage prøven om. Den ”løbende re-eksamen” er udviklet ud fra et rationale om at understøtte en progressiv faglig udvikling hos den studerende. Efterfølgende gav underviseren de studerende mundtlig feedback på ”tomandshånd”. En feedback fra underviseren der var rettet mod de opmærksomhedspunkter hvor den enkelte studerende kan ”sætte ind” med henblik på at sin faglige udvikling. Kurset drives ud fra en grundlæggende antagelse om, at den studerende kan arbejde selvstændigt, samt at den studerende gennem sin ungdomsuddannelse har tilegnet sig nogle gode læse- skrive- og planlægningsvaner, som kurset kan bygge videre på.

Evaluering

Kurset gav en bedre fornemmelse af, hvor den studerende rent fagligt var henne, og gav således underviserne mulighed for at kunne nå at sætte ind og hjælpe den studerende til at blive bedre.

  • Kurset har generelt givet mere kvalificerede og engagerede studerende
  • De studerende tilegnede sig generelt et bedre fagligt beredskab
  • De ukvalificerede og fraværende studerende er blevet sorteret fra

Bred enighed om at kurset fungerede rigtig godt sidste år.

Oplevede udfordringer

  • Meget administration i porteføljeformen. De studerende skal hver især protokolleres og mange har henvendt sig til underviserne for at blive vejledt løbende
  • Det er erfaret, at man som underviser med fordel kan være opmærksom på at få udviklet en let organisering, hvor underviseren henviser de studerende til skrivelser og hjælp andre steder, hvor de kan få besvaret deres spørgsmål. Dette kræver, at underviseren er på forkant med hvilke informationer, der generelt er vigtige for de studerende

Særlige opmærksomhedspunkter

  • Sikre at den studerendes afleveringer ikke falder oven i hinanden for herigennem at undgå unødigt stress
  • Før semesterstart have udarbejdet en tydelig plan for indhold og afleveringsdatoer, så de studerende ved, hvornår de skal aflevere
  • Undgå at placere metodeundervisning mandag morgen kl 8:00 da de studerende ikke møder op

Formativ evaluering

  • Kurset er blevet løbende evalueret på kollegialt plan
  • Eksamensformen er ikke blevet formativt evalueret blandt af de studerende

Inspiration

  • Studielederen beskriver, at deltagelse i arbejdsgruppen i delprojektet Studiestart under Projekt De Studerende i Centrum har været gavnligt for erfaringsudvekslingen

Herunder antal afprøvede gange: 2